Thee

Lidl verduurzaamt haar thee-inkoop

16 dec , 2020  

Supermarktketen Lidl herziet zijn inkoop van thee om het leven van boeren in de theeketen te verbeteren. De keten wil samenwerken met zijn inkoopteam, leveranciers en ngo’s om ‘inkooppraktijken te versterken’. Daarbij wil Lidl problemen rond arbeidsomstandigheden en prijsvolatiliteit aanpakken die bij een onafhankelijke beoordeling naar voren kwamen. Zo bericht het Britse Supply Management.

Lidl zal zijn certificeringsprogramma’s opwaarderen met Fairtrade en de Rainforest Alliance voor de inkoop van zwarte, groene en rooibosthee. Daarnaast zal de supermarkt het aandeel van gecertificeerde fruit- en kruidentheeën verhogen tot minimaal 75%. De supermarktketen wil lessen uit het werk trekken, waaronder het analyseren van risico’s in de toeleveringsketen en het nauw samenwerken met en transparant zijn voor directe leveranciers. Daarnaast staat Lidl open ‘​​voor het uitdagen van potentiële vooropgezette ideeën of misvattingen’.

Leveranciersboerderijen in Kenia
De nieuwe aanpak komt voort uit een Human Rights Impact Assessment door Lidl Groot-Brittannië namens de hele supermarktketen. Deze vond plaats om de zwakke punten bij leveranciersboerderijen in Kenia beter te begrijpen. Uit het onderzoek kwamen problemen naar voren met betrekking tot lonen, arbeidsomstandigheden, levensstandaard en gelijke kansen, met name voor vrouwelijke werknemers.

Bron: Supply Management

, , , , , , , , , ,

By



Comments are closed.